Dit is de plek tussen Ommoord en Terbregge waar de Rottemerentunnel ondergronds gaat onder de Rotte en het Lage Bergs bos om na 2.235 meter weer bovengronds te komen. De tunnel is vanaf de A16 doorgetrokken naar het noordoosten van Rotterdam en vormt de nieuwe verbinding van 10 km met de A20 bij het Terbregseplein en de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het is een tweebuizige tunnel, waarbij beide buizen even lang zijn. Het grootste deel van de tunnel ligt 4 meter onder maaiveld, maar er is ook een aansluitend aquaduct onder de rivier de Rotte dat onderdeel is van de tunnel.
De tunnel heeft 2×2 rijstroken met vluchtstroken. Het betekende wel dat er een hele strook met bomen moest wijken in het Lage Bergse Bos om de tunnel te kunnen aanleggen. Op het dak van de tunnel komen ter compensatie weer bomen en struiken. De grond is hergebruikt binnen het project en heeft daarvoor maanden moeten rijpen om het geschikt te maken.
Rijkswaterstaat startte in het vierde kwartaal van 2024 met het planten van bomen en groen op het tunneldak. De bouw van de tunnel is gestart in maart 2019 en de opening is gepland voor dit voorjaar. Doel van de bouw van deze tunnel is uiteindelijk vermindering van de filedruk op de snelwegen in Rotterdam Noord. De uiteindelijke openstelling voor verkeer van het totale tracé, tunnel met aansluitende snelwegen is eind 2025.